fredag 19 september 2008

Sverige finansierar terroristers pension!!!

När jag läste en artikel på DN.se så väckte det starka känslor och inte glada känslor kan jag säga.

Nu ska Sverige betala ut 5,5 miljoner kronor för att terrorister inte blev rättvist behandlade när dem blev utvisade från Sverige.
Det var år 2001 då Mohammad Alzery och Ahmed Agiza blev utvisade på grund av att Säpo hade haft misstankar om att dem hade ledande roller i en terrorist rörelse som var kopplad med al-Qaida.
Eftersom detta då inte var långt efter att 11 September attacken hade hänt så ville man agera snabbt, vilket man kan förstå. Då ska man inte glömma att UD hade fått en garanti av Egypten att allt skulle gå rätt till.

Men när man skulle transportera dessa männen så fanns det inga transportplan tillgängliga så då fick dem lifta med CIA. När då denna transport skulle ske så hade tydligen CIA agenterna slått på dessa terrorister en del innan transporten.

Så nu har detta sättet att lämna ut terroristerna på blivit hemskt kritiserat och Sverige ska nu betala ut 5,5 miljoner medans CIA ska betala 0,5 miljoner.
Jag blev så arg när jag läste denna artikeln så jag visste inte vad jag skulle göra vad är detta för mesig attityd. Det är våra skattepengar som finansierar dessa terroristers pension, hur rätt är det?

Jag kan till en liten del hålla med om att man kanske inte ska va så hårdhänt men hur mycket förtjänar dessa terorister? En fin liten säng med ett glas champagne, ja det kan dem köpa sig nu iallafal

Tänk er var våra skattepengar kunde gått till bättre saker så som pensionärerna som har byggt grunden för vårt välfärdsamhälle som vi lever i idag, jag vet inte vad ni tycker men dem förtjänar mer än vad dem får i dagens läge. Det är dem som har sett till att Sverige är var det är idag.

Så nej jag tycker det är förfärligt att terrorister kan komma och begära skadestånd och nu väntar dem båda på uppehållstillstånd i Sverige. Migrationsöverdomstolen har nekat dem och man väntar nu besked från regeringen. Jag säger ut med dem jävlarna, kommer och tar våra skattepengar.

Skrivet i ilskans vrede

Länk från första artikeln
Länk från andra arikeln

3 kommentarer:

Stefanhum sa...

Det är är mycket viktigt att reagera. Och det finns mycket som händer som inte förtjänar annan reaktion . Jag tycker att vi blir alldeles för lite förbannade. Och vågar säga ifrån.
Sen är de tju alltid möjligt att diskutera olika aspekter av en fråga. som jag uppfattade begicks allvarlig fel vi vid utlämningen som har granskat av FN:s toryr kommitè. Uppenbarligen var ju egyptens grantier inte trovärdiga, vilket man kanske borde kunnat veta. Läs http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_178897.svd
Huruvida det fanns några skäl för terrorism misstanke är svårt att avgöra.Men det är ju viktigt med en ordentlig prövning.
Men även om fel begicks med tragiska konsekvenser kan man ju alltid diskutera rimlighet i ersättningen.
Men som sagt jag tycker det är viktigt att bli förbannad. Och det finns mycket att reagera över. Fortsätt med det!
Pingade du ditt inlägg?

Jonny sa...

Självklart så kanske inte allt var enligt regelboken. Men jag har endå full förståelse för det som hände, det var inte länge efter 11 september attacken och därför förstår jag rädslan.
Jag säger inte att det är rätt att tortera eller något liknande, bara att jag har förståelse för vad som hände. Sen är det en annan sak att jag tycker att dem får för sjukt mycket pengar och detta tycker inte jag är rätt. Så för att avsluta svaret på kommentaren av Stefan så har jag full förståelse för vad som hände.

PS Självklart är den Pingad

Stefanhum sa...

Jonny! Jag väntar med spänning på nya inlägg